
Infrakraft är ett ungt företag, men har på bara några år vuxit till en bra bit över 200 anställda tack vare kompetensen och erfarenheten inom järnväg och anläggning. De har sitt huvudkontor i Karlstad, men finns även på flera orter runt om i landet och har startat verksamhet i Norge – där vi även varit med vid lanseringen.
Vi på Markant har fått förtroendet att jobba med Infrakrafts interna och externa kommunikation och marknadsföring.
En del av vårt uppdrag är att arbeta som Infrakrafts förlängda kommunikationsavdelning som externa kommunikatörer.
I uppdraget sköter vi textarbete, uppdaterar den externa webben och intranätet samt jobbar med digitala kanaler och sociala medier.
För sociala medier har vi tagit fram mallar för att få en sammanhängande och igenkännande profil i inläggen, som handlar om allt från olika projekt till rekryteringar.
Hos Infrakraft är medarbetarna och produktionen alltid i fokus och de har en inneboende drivkraft som gör att de hela tiden fortsätter utvecklas.
Inför deras personaldagar hjälpte vi dem att sammanställa företagets värdeord – kompetens, respekt, ansvar, frihet och tillit, det vill säga KRAFT.
Dessa värdeord presenterades för de drygt 200 medarbetarna med hjälp av en film vi tagit fram. Målet med filmen var att lyfta fram företagets värdegrund och med tydlighet visa vad företaget står för. Syftet var även att de anställda skulle kunna känna samhörighet och stolthet över sin arbetsplats
Infrakraft hade fått i uppdrag av Trafikverket att renovera Värmlandsbanan, det vill säga järnvägssträckan mellan Kil och Laxå. Arbetet sker i tre etapper och under tiden får resenärerna välja andra sätt att resa.
För att berätta för allmänheten vad som händer på banan, samtidigt som vi ville lyfta fram det unika spårbyteståget, gjorde vi en kampanj upplagd som en turné.
I september 2022 hölls eventet vid Tingvalla isstadion, en plats vald för att åskådarna skulle ha bra uppsikt samtidigt som de stod säkert. Allmänhet, branschfolk och tågentusiaster var inbjudna för att se det 800 meter långa spårbyteståget från Österrike starta sitt jobb.
Vi använde framförallt sociala medier för annonsering om eventet, plus att vi affischerade och delade informationen i olika tågentusiastgrupper. Under eventet bjöd vi på frukost och delade ut information om själva arbetet på Värmlandsbanan. Besökarna kunde köpa reklamprodukter från Infrakraft samt en t-shirt med tågets turnéplan.
När Infrakraft fick sin tvåhundrade medarbetare 2022 ville de uppmärksamma detta. Vi gjorde då en intern kampanj där vi tog fram ett pussel. Pusslet, som hade 200 bitar, skickades ut till alla 200 medarbetare för att visa dem att de alla var lika viktiga pusselbitar för företagets helhet.