Uddeholm har i många års arbetat med hållbarhet, vilket de historiskt inte har kommunicerat så mycket kring. Som ett led av detta fick vi på Markant i uppdrag att ta fram en hållbarhetskampanj i samband med att de skulle ha en klimatneutral månad i sin produktion – och även presentera deras netto noll-verktygsstål som blev resultatet av satsningen.
Syftet med kampanjen var att belysa deras hållbarhetsarbete och visa att allt de gör har skett med riktiga handlingar, inte bara tomma löften om framtida visioner. Men framförallt var det att lyfta fram det de gör under den klimatneutrala månaden och resultatet av den satsningen.
För kampanjen tog vi fram ett bildmanér där tanken var att det skulle sticka ut och ta plats. Det skulle föra tankarna till deras egen produktion samtidigt som det skulle finnas en tydlig hint till deras hållbarhetsarbete.
Kampanjen gjordes i två steg. Steg ett var att visa upp själva hållbarhetsarbetet de gör med sin klimatneutrala månad och steg två var att presentera verktygsstålet med netto noll-utsläpp, som är själva produkten av satsningen.
Kampanjen har gått i svensk dagspress, både lokal som nationell, digitalt och i print. Den har också synts i sociala medier och på Uddeholms egen webb. Båda delarna kommer även att visas internationellt i olika kanaler.