Kvinnorna mellan raderna

Brottsofferjouren Värmland

I slutet av 2020 och början av 2021 kom rapporter om hur våld i nära relationer ökade lavinartat under coronapandemin.

Tillsammans med Brottsofferjouren Värmland skapade vi utifrån de skrämmande rapporterna kampanjen Kvinnorna mellan raderna. Det här var en kampanj som ville uppmärksamma den situation många kvinnor just nu befann sig i, men kampanjen handlade även om att ge Brottsofferjouren en väg in i dessa stängda hem där misshandeln pågår. Allt för att kunna hjälpa kvinnorna.

Insikten vi jobbade utifrån var att kvinnor i hela länet och landet hamnade i kläm, mellan raderna, i alla rekommendationer myndigheterna skickade ut. För allt som oftast handlade det om att vi skulle isolera oss hemma med våra familjer. Det här skapade en situation där många kvinnor blev helt utan chans att få hjälp när förbrytaren påbörjade och fortsatte det som kunde resultera i slutet.

Kampanjen gick live både i print och på sociala medier, där ett hjälpmeddelande skrevs fram mellan raderna på en rekommendation från en myndighet. På bara en vecka nådde vi över 30.000 människor, vi fick 20.000 interaktioner på sociala medier och hade en view-through-rate på 32 %. Allt med en mediabudget på 1000 kr.