Stålet från de värmländska skogarna

Uddeholm

Uddeholm, som är världsledande tillverkare av verktygsstål för industriella verktyg, har gett oss uppdraget att ge deras identitet en uppfräschning. Vi på Markant är både glada och stolta över att ha fått förtroendet att hjälpa dem med att ge deras identitet ett lyft, där vi bland annat tar fram nya profilfärger och ett nytt bildmanér.

Färger och bildmanér

När vi skulle se över Uddeholms profilfärger var vi noga med att behålla det gamla, samtidigt som vi ville bredda paletten.

Framför allt har vi valt att ta in mer grönt för att få in känslan av skog och natur. För att tillföra lite värme har vi även tagit in en orange, som representerar elden och det varma stålet.

I bildspråket vill vi visa att vi är stolta över vårt nordiska ursprung och använda oss av bilder som visar upp det riktiga Värmland och Sverige, snarare än förskönade vykortsbilder. I bildspråket har naturen fått ta stor plats och för att skapa kontraster har vi valt att använda en kombination av närbilder ihop med stora landskap.